Vsi poznamo značilno pihanje in žvižganje motorjev s turbinskim polnilnikom, večinoma v predelanih avtomobilih. Ta zvočni učinek ustvarja obtočni ventil BOV (blow-off).
Vloga ventila BOV
Namen izpušnega ventila je sprostiti nakopičeni nadtlak, ki se nabira v sesalnem traktu med turbopolnilnikom (ali kompresorjem) in dušilnim telesom. V trenutku, ko se dušilna loputa zapre (npr. pri prestavljanju), turbo zaradi svoje vztrajnosti še vedno potiska zrak proti zaprti dušilni loputi. Ta zrak nato odskoči od dušilne lopute proti turbopolnilniku, udari v lopatice turbopolnilnika, upočasni njegovo vrtenje, ustvari nadtlak in z večanjem upora se poveča tudi toplotna obremenitev turbopolnilnika.
Z izpihovalnim ventilom se presežni tlak sprosti, turbo ne izgubi hitrosti in tako se pri prestavljanju odpravi t. i. turboodprtina. Ventil BOV seveda ne poveča moči motorja, pomaga pa, da se turbo hitreje sproži in da je potencial turbinskega polnilnika bolje izkoriščen. Pozitivno vpliva tudi na življenjsko dobo turbo lopatic in ležajev, saj zmanjša njihovo obremenitev.
Načelo delovanja ventila BOV
Načelo delovanja ventila BOV je zelo preprosto. V osnovi gre za membrano ali bat z vzmetjo, ki se nahaja pred dušilno loputo in za turbinskim motorjem. Z razdelilnikom (za dušilno loputo) je povezan z vakuumsko cevjo. Ko je dušilna loputa zaprta, stisnjen zrak pred dušilno loputo in vakuum za dušilno loputo odpreta ta ventil in sprostita nadtlak. Glede na to, kje se ta nakopičeni tlak sprosti, delimo ventile BOV v tri kategorije.
- Atmosferski BOV (OPEN LOOP)
- Ta ventil izpušča odvečni zrak v okoliško ozračje, kar povzroči priljubljen zvočni učinek.
- Obstajajo tudi zaporedne dvojne membrane, pri katerih se pri nižjem tlaku odpre le ena manjša membrana, pri višjem tlaku pa se hkrati odpreta obe membrani.
2. Recirkulacijski BOV (zaprta zanka)
- Ta ventil BOV vrača stisnjen zrak nazaj v sesalnik pred turbinskim polnilnikom.
- Ne ustvarja zvočnega učinka, zaradi te lastnosti ga proizvajalci avtomobilov pogosto uporabljajo zaradi emisij hrupa.
3. DUAL-PORT
- Ti ventili BOV imajo dvojni izhod za dovod in atmosfero.
Izbira ventila BOV
Pri izbiri ventila BOV se morate poleg oblike odločiti, ali želite uporabiti univerzalni ventil ali izbrati ventil, ki bo natančno ustrezal vašemu vozilu.
Univerzalni ventili njihova prednost je široka izbira in nižja cena, vendar morate pri univerzalnem ventilu upoštevati tudi različne druge spremembe sesalnega trakta.
Če ne želite posegati v zasnovo sesalnega sistema vašega motorja ali če imate vozilo z bolj občutljivim upravljanjem sesalnega sistema (sodobni motorji) priporočeno plug and play ventil, neposredno zasnovan za določen tip motorja. Čeprav so ti ventili nekoliko dražji, je namestitev enostavna, zamenjava serijskega ventila pa pogosto odpravi nekatere težave z ECU, kot je pokanje motorja v nekaterih načinih.
V naši ponudbi boste našli različne ventile BOV vodilnih proizvajalcev, kot so HKS, TURBOSMART in NUKE Performance, ali celo cenejše alternative brez blagovne znamke.
V naši ponudbi lahko najdete tudi univerzalni kompleti ventilov BOV za dizelske motorje. Vendar pri teh zaradi načela delovanja dizelskega motorja ne velja nobena od zgornjih prednosti, temveč gre le za dodaten zvočni učinek.